نوشته شده در: توسط: امیرحسین حیدری در: آموزش سینما

سینما با تکامل دوربین­های عکاسی و ساخت تصاویر متحرک در سالهای 1880 تا 1889 در اروپا متولد شد. برای این هنر  صنعت نمی­‌توان مخترع واحدی را معرفی کرد، با این حال توماس ادیسون در سال 1891 دستگاه Kinetoscope را با موفقیت به نمایش گذاشت؛ نمونه­ای که هر­ بار تنها یک نفر قادر به استفاده از آن بود و در آن تعداد محدودی عکس متحرک به نمایش در می­‌آمد. اولین نمایش عمومی Kinetoscope در سال 1893 انجام شد و تا سال 1894 کینتوسکوپ (Kinetoscope) با داشتن سالن­هایی در سراسر جهان به یک موفقیت جهانی تبدیل شد.

سال 1895 این برادران لومیر بودند که با ساختن دستگاه سینماتوگراف (Cinema to graphe) اولین فیلم‌های تاریخ سینما را ضبط کردند؛ دستگاهی که شامل یک دوربین، پروژکتور و چاپگر فیلم بود. برادران لومیر خود ده­‌ها فیلم کوتاه ساختند که این فیلم اغلب یک صحنه داشت و فاقد تدوین بود. از جمله این فیلم‌­ها می‌توان به فیلم ورود قطار به ایستگاه اشاره کرد که به عنوان اولین فیلم ساخته شده به دست بشر شناخته می­‌شود.

آغاز فیلم

فیلم­ها در ابتدا بسیار کوتاه بودند در حدود چند دقیقه یا حتی کمتر و می­شد آن­ها را در سالن‌های موسیقی یا هرجایی که اتاق تاریک و پرده نمایشی باشد اجرا کرد. موضوعات اینگونه فیلم ها شامل فعالیت‌های محلی، چشم انداز­های طبیعی، کمدی‌های کوتاه و وقایع خبری بود. معمولاً در کنار این فیلم­ها فردی به عنوان راوی یا موسیقی در کنار فیلم به اجرا می‌پرداخت اگرچه صدا و تصویر با هم هماهنگ نبودند اما همانطور که این فیلم­ها توصیف می­شوند صامت هم نبودند.

سال 1914 چندین صنعت فیلمسازی ملی در اروپا، روسیه و اسکاندیناوی تاسیس شد و کشوری مانند آمریکا که امروز یکی از غول­های این صنعت به شمار می­رود از اهمیت کمتری برخوردار بود. در این دوران فیلم­ها طولانی­تر شدند و داستان پردازی و روایت وارد سینما شد. هرچه افراد بیشتری برای رفتن به سینما و دیدن فیلم هزینه می‌کردند این صنعت نیز رشد بیشتری پیدا می‌کرد و سینما­ها در شهر­های مختف ساخته می‌شد،

بنابراین استودیو­های بزرگ تاسیس و سینماهای اختصاصی -سینما­داری- ساخته شدند اما جنگ جهانی اول صنعت فیلم­سازی اروپا را بسیار تحت تاثیر قرارداد و به نابودی کشیده شد و در این زمان رفته رفته بر اهمیت صنعت فیلمسازی آمریکا افزوده می­‌شد.تاریخ سینما در طول سی سال اول با اضافه شدن و بهبود تکنولوژی و همچنین استقرار فرم و روایت در آن رشد بسیاری کرد و باعث شد تا این هنر به عنوان یک صنعت مورد توجه قرار بگیرد.

عناصر حیاتی در فیلم

دو عنصر مهم و حیاتی در یک فیلم بدون شک صدا و رنگ است که بیان هر کدام از این دو عنصر مهم مقال‌ه­ای جدید می‌طلبد و بحثی کاملا تخصصی است. اما در این مقاله ورود این دو موضوع در سینما را در قالب تلاش کمپانی مشهور برادران وارنر برای تولید فیلم‌های ناطق و رنگی بررسی می‌کنیم.

سینما تا سال 1927 صامت بود. البته همانطور که در بالا به آن اشاره شد تلاش‌هایی برای ایجاد صدا در کنار فیلم شده بود. در سال 1926 شرکت برادران وارنر(WARNER BROS) با همکاری وسترن الکتریک شرکن ویتافون را تاسیس کرد، هدف از تاسیس این شرکت یافتن راهی برای ناطق کردن سینما بود و اولین تلاش این شرکت فیلم دن­ژوان بود که در آن ارکستر فلارمونیک نیویورک موسیقی فیم را اجرا می‌کرد اما به خاطر مشکلاتی در هنگام پخش فیلم با استقبال خوبی روبرو نشد.

بالاخره کمپانی برادران وارنر در سال 1927 فیلم خواننده جاز (اولین فیلم بلند ناطق) را روی پرده برد، گرچه صدای این فیلم محدود به موسیقی و چند گفتگی کوتاه بود اما شنیدن صدای ال جانسون (بازیگر و خواننده روس) تماشاگران را سر ذوق آورد و به این صورت سینمای ناطق متولد شد.

تحول دیگر در سینما

ورود صدا باعث تحول در سینما شد و اتفاقات مختلفی روی داد. با ورود صدا فیلم­‌ها برای فروش در بازار­های جهانی به چند زبان تولید می‌شدند که البته بعد­ها برای رفع این مشکل از دوبله و زیرنویس استفاده شد. همچنین خیلی از بازیگران به خاطر نداشتن صدای مناسب مجبور به ترک سینما شدند. و بالاخره در دهه 90 سینما استفاده از صدابرداری دیجیتال را شروع کرد که تا امروز بهترین روش پخش صدای فیلم محسوب می‌­شود.

اوایل دهه سی میلادی تقریباً همه فیلم­ها ناطق تولید می‌­شدند و از اواسط این دهه برخی از فیلم‌­ها کاملاً رنگی بودند. ورود صدا به سینما نقش بزرگی در موفقیت سینمای آمریکا ایفا کرد و می‌­توان گفت با ورود صدا در سینما عصر طلایی هالیوود پدید آمد. در طول دهه­‌های سی و چهل میلادی سینما به یک سرگرمی عامه پسند تبدیل شده بود و سالن‌های سینما با تزئیناتی فوق­‌العاده و امکاناتی نظیر کافه و سالن‌های رقص در شهر­های مختلف ساخته می­شدند که گنجایش برخی از این سالن­ها بیش از سه هزار نفر بوده است.

سال 1929 تکنولوژی جدیدی به تولیدات برادران وارنر اضافه شد و آن ورود رنگ به فیلم­‌ها بود. اولین نسل از فیلم­­های رنگی از نسل ابتدایی سیستم رنگی تکنیکالر (TECHNICOLOR) استفاده می‌کردند. کمپانی برادران وارنر که تجربه موفقی در استفاده از تکنولوژی در اثر سینمایی را داشتند فیلم (ON WITH THE SHOW) را عرضه کردند که به عنوان اولین فیلم بلند تمام ناطق تمام رنگی شناخته می‌شود.

ظهور جعبه جادویی

آمریکایی‌ها با ورود تلویزیون، دست به نوآوری­‌هایی زدند تا علاقه مردم به سینما حفظ شود. این تلاش‌ها منجر به پیدایش پرده‌های بسیار بزرگ همراه با صدایی فراگیر (فرایندی که با قرار دادن بلندگوها در نقاط مختلف سالن) که حس غوطه­‌وری بیشتری به مخاطب ارائه می­کرد و محبوبیت فوق­العاده­ای پیدا کرد. در حالی که سینما­ها در مقابل تلویزیون موفقیت­‌هایی کسب کردند اما هرگز نفوذی که در دهه­‌های سی و چهل را داشتند به دست نیاوردند و طی سی سال آینده با کاهش مخاطب روبرو شدند اما با ورود به قرن بیست­‌ویک و پیشرفت یکباره فناوری رونق دوباره به این صنعت برگشت.

اگرچه هنوز هم به نظر می‌رسد آمریکا تاثیر­گذار­ترین صنعت فیلمسازی را دارد اما امروزه اوضاع پیچیده‌­تر شده است و بسیاری از فیلم‌ها در سطح بین‌­المللی تولید می‌شوند یعنی در کشورهای مختلف ساخته می‌شوند یا توسط شرکت­های چند ملیتی حمایت مالی می‌شوند .

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده