نوشته شده در: توسط: کمیکا در: آموزش کمیک

کمیک­‌کارها در سراسر دنیا در چند موضوع مشترک‌اند؛ ایده‌­های مشترک، ارزش‌های مشترک و اهداف مشترک. این سه فلسفه­ زیربنایی فرهنگ سازی کمیک هستند که در طول سال­‌ها گردآوری شده است. باورهایی که هنرمندانی با افکار شبیه به هم و صاحب هدف مشترک را به همدیگر پیوند می‌دهد، خیلی از هنرمندان فقط به چهار باور متمایل می‌­شوند:

  1. شیفتگی برای زیبایی، هنرمندی، ممتاز بودن و مهارت.
  2. وفاداری به محتوای اثر، قرار دادن هنر در خدمت موضوع یعنی رسیدن به این باور که اگر نیروی داستان­‌ها و کاراکتر­ها وسط باشد دیگر چیزی اهمیت ندارد.
  3. از خودگذشتگی برای خود کمیک برای آنچه که فرم کمیک می­‌تواند انجام دهد.
  4. اشتیاق برای صداقت، موثق بودن و ارتباط با زندگی واقعی است.

طراحی کلاسیک

برای اینکه راحت­‌تر در مورد این چهار باور صحبت کنیم اجازه دهید روی آن‌ها اسم بگذاریم. اولین گروه پیروان سبک کلاسیک هستند که به کمال، کار سخت، استادی در هنر و جست­جو برای زیبایی ماندگار باور دارند.

دومین گروه آنیمیست­‌ها که اولویت را به محتوا می‌­دهند و زندگی را از راه هنر خلق می‌­کنند و به شمّ فرد اعتماد می‌­کنند. گروه سوم فرمالیست‌­ها که فرم کمیک را درک می‌­کنند آزمایش می­‌کنند و به آن وفادار هستند. گروه آخر هم سنت­‌شکن‌ها هستند که صداقت، سرزندگی و سادگی زندگی برای آن‌ها در اولویت قرار دارد. البته که اکثر هنرمندان پیرو یک شیوه نیستند و ممکن است از دو یا چند گروه پیروی کنند، چون ویژگی‌­های هرکدام از این گروه‌­ها می‌­تواند به هم نزدیک باشد.

چگونه نویسنده کمیک شویم!!

چگونه نویسنده کمیک شویم!!

کارل یونگ و عملکرد ذهن

فراموش نکنید دیدن این دسته بندی­‌ها برای هنرمند می‌­تواند وسوسه انگیز باشد. طبق نظریه کارل یونگ این چهار گروه به چهار عملکرد ذهن بشر مرتبط می­‌شوند، با این وجود چیزی که اینجا ذکر می­‌کنیم مجموعه‌ای از گروه‌­های قابل ذکر است.

ظاهراً ارزش‌­های مشترکی که گروه­‌های مختلف دارند شخصیت شما هر چه باشد هیچ چیز نمی‌­تواند مانع شما شود که هر اندازه که بخواهید از یک گروه به گروه دیگر بروید. خلاصه اینکه رفتن به سمت یک یا دوتا از فلسفه‌­های هنری ممکن است در طولانی مدت جهت­‌گیری خوبی برای شما باشد. چهار گروه ذکر شده نقطه­‌ضعف‌­های خود را هم دارند اما نقطه‌­ضعفشان هرچه باشد هر کدام به نوبه خود در زنده و فعال نگهداشتن کمیک در طول سال­‌ها بسیار گران‌­بها بوده‌­اند.

کلاسیک‌­ها با پیشرفت دادن و یک قرن تصحیح تکنیک محور اصلی فرهنگ سازی کمیک بوده‌­اند، آنیمیست­‌ها از مجموع سه گروه دیگر خواننده‌­های بیشتری جذب کرده‌­اند و ارزشمند­ترین دارایی فرهنگ سازی کمیک به حساب ­می­‌آیند. فرمالیست‌­ها با ماندن در جلوی صف ایده‌­های جدید نسل فرهنگ سازی کمیک را پیش می‌­برند و سنت­‌شکن‌­ها وجدان فرهنگ سازی کمیک و منبع خیلی از ژرف­‌ترین آثار کمیک هستند.

خلق کمیک بخش اول

ساخت کمیک اگر به نظر شما شغل خوبی به نظر می­‌آید به این قسمت از آموزش دقت کنید چون سوالات زیادی ممکن است برای شما پیش بیاید، با این سوال شروع می‌­کنیم چطور وارد این حرفه شویم؟ اما اصلاً کدام حرفه؟.

فقط در آمریکا بازار­های زیادی برای کار کمیک است که هیچکدام هم راه ساده­ای به سمت شهرت یا ثروت ارائه نمی‌­کنند و در بعضی از آن‌ها خلاقیت از باقی بازارها محدودتر است. بیشتر آن‌ها اما حداقل چند داستان موفق ارائه می‌­دهند اگر نوع کمیکی که شما دوست دارید کار کنید به راحتی در میان عامه مردم جا نمی­‌گیرد، ممکن است نزد ناشران و هفته‌­نامه­‌های هنری کمیک آلترناتیو آزادی عمل خلاقانه‌تری پیدا کنید.

چاپ کمیک

همچنین می‌­توانید نشر شخصی از طریق چاپ افست (در اصطلاحات تخصصی توضیح داده می­‌شود)، چاپ سفارشی یا حتی فتوکپی داشته باشید با توزیع محدود چنین انتخاب­‌هایی به این معنای سود کمتر است البته اگر سودی داشته باشد.

باید حواستان به بقیه کار­های چاپی که کمیک کار می­‌کنند باشد این­ موارد همیشه متفاوت هستند و نتیجه آن می­تواند باعث زیاد دیده شدن شود، در اینترنت، نشر و توزیع مشابه یکدیگر هستند؛ حداقل در نقطه ابتدای ارزان همین الان معروف­‌ترین کمیک‌­های اینترنتی می‌­توانند از تبلیغات و وسایل تبلیغاتی کسب درآمد کنند اما بیشتر آن‌ها هنوز برای زنده ماندند تلاش می­‌کنند اما اوضاع در حال تغییر است.

پیشرفت تکنولوژی چنان سرعتی دارد که تا چند سال دیگر با وسایل اطلاع رسانی جدید و مدیوم‌­های جدیدی که رسانه‌های جدیدی سر از آن‌ها در می‌­آورند حتی اینترنت هم پیشتاز صنعت کمیک نخواهد بود. ترفند­هایی در این مسیر انجام شده است اما هنوز نوپا هستند و ممکن است هر سرنوشتی داشته باشند، اگر مثل بیشتر مردم باشید می‌­خواهید در ازای کار خود دستمزد دریافت کنید با اینکه تحقق چنین رویایی ممکن است آسان نباشد رشد بازار­های جدید بدون شک مفید هستند.

نما و پنل‌بندی در کمیک

نما و پنل‌بندی در کمیک

خلق کمیک بخش دوم

ممکن است ایده وارد شدن به کمیک این طور باشد که موسسه‌­ای با امکانات خاص وجود دارد که می‌­توانید پیدایش کنید و داخل آن نفوذ کنید!، اما این روزها بیشتر شبیه این است که بخواهید سوار قطاری در حال حرکت بشوید که هیچ وقت در یک ایستگاه دوبار توقف نمی‌­کند.

جنبش مانگا و ناول گرافیکی برای زیر و رو کردن همه بازار کافی هستند اما شما اینترنت را هم وارد معادله کنید و حالا غیرقابل پیش­‌بینی‌­ترین بازاری را دارید که کمیک تا به حال به خود دیده است. برای چندبار زمین خوردن قبل از رسیدن به مقصد آماده باشید ما امیدواریم که شما کاری بیشتر از صرفاً دنبال کردن کار حرفه‌­ای‌های نسل‌های قبلی را انجام بدهید و از همه کسانی که تا الان کاری کردند پیشی بگیرید.

اعتماد به نفس داشته باشید

زیرا شما به عنوان نسل جدیدی خواننده‌­هایی که این بازار­ها را به وجود آورده‌­اند در آینده کمیک­‌های خودتان را کار­ خواهید کرد و نشانه­‌های اولیه نشان می‌­دهد به خوبی این کار را می‌­کنید، در واقع این قدر خوب که ممکن است معنی کمیک حرفه­ای کاملاً تغییر کند.

اکنون نوبت شما است ما گفتنی‌­ها را گفته‌­ایم و در حد توان راه را برای شما روشن کرده­ایم دیگر از اینجا شما هستید که باید با اعتماد به نفستان را تقویت کنی و با دانشی که تا الان به دست آورده‌­اید، با علاقه و اراده­‌ای که وجودتان است در این راه قدم بردارید. قدم بردارید برای پیدا کردن حرف تازه‌­ای برای گفتن و گفتن آن با صدایی رسا و قوی یا خلق کاراکترهایی با زندگی درونی عمیق و ظاهر بیرونی جذاب که زندگی خودشان را دارند.

برای بهره‌­برداری از نیروی احساسی حالت‌­های چهره و نشانه‌­ها و سمبل­‌های بدن انسان، کلمات و تصاویر را برای خلق ایده­‌ها و احساساتی که هیچ کدام از ما هیچ وقت خوابش را ندیده‌­ایم و کمیک بتواند نشان‌ دهد کنار هم بگذارید. برای رسیدن به آن از هر ابزاری استفاده کنید و به هر اشتیاقی که برای خلق هدایتتان می‌­کند توجه کنید. مهم نیست چقدر جوهر این همه سال بیهوده هدر داده‌­اید کمیک همیشه یک صفحه سفید بوده برای هر دست جدیدی که نزدیکش بشود.

پایان قسمت هشتم ساخت کمیک

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده