کمیککارها در سراسر دنیا در چند موضوع مشترکاند؛ ایدههای مشترک، ارزشهای مشترک و اهداف مشترک. این سه فلسفه زیربنایی فرهنگ سازی کمیک هستند که در طول سالها گردآوری شده است. باورهایی که هنرمندانی با افکار شبیه به هم و صاحب هدف مشترک را به همدیگر پیوند میدهد، خیلی از هنرمندان فقط به چهار باور متمایل میشوند:
برای اینکه راحتتر در مورد این چهار باور صحبت کنیم اجازه دهید روی آنها اسم بگذاریم. اولین گروه پیروان سبک کلاسیک هستند که به کمال، کار سخت، استادی در هنر و جستجو برای زیبایی ماندگار باور دارند.
دومین گروه آنیمیستها که اولویت را به محتوا میدهند و زندگی را از راه هنر خلق میکنند و به شمّ فرد اعتماد میکنند. گروه سوم فرمالیستها که فرم کمیک را درک میکنند آزمایش میکنند و به آن وفادار هستند. گروه آخر هم سنتشکنها هستند که صداقت، سرزندگی و سادگی زندگی برای آنها در اولویت قرار دارد. البته که اکثر هنرمندان پیرو یک شیوه نیستند و ممکن است از دو یا چند گروه پیروی کنند، چون ویژگیهای هرکدام از این گروهها میتواند به هم نزدیک باشد.
چگونه نویسنده کمیک شویم!!
فراموش نکنید دیدن این دسته بندیها برای هنرمند میتواند وسوسه انگیز باشد. طبق نظریه کارل یونگ این چهار گروه به چهار عملکرد ذهن بشر مرتبط میشوند، با این وجود چیزی که اینجا ذکر میکنیم مجموعهای از گروههای قابل ذکر است.
ظاهراً ارزشهای مشترکی که گروههای مختلف دارند شخصیت شما هر چه باشد هیچ چیز نمیتواند مانع شما شود که هر اندازه که بخواهید از یک گروه به گروه دیگر بروید. خلاصه اینکه رفتن به سمت یک یا دوتا از فلسفههای هنری ممکن است در طولانی مدت جهتگیری خوبی برای شما باشد. چهار گروه ذکر شده نقطهضعفهای خود را هم دارند اما نقطهضعفشان هرچه باشد هر کدام به نوبه خود در زنده و فعال نگهداشتن کمیک در طول سالها بسیار گرانبها بودهاند.
کلاسیکها با پیشرفت دادن و یک قرن تصحیح تکنیک محور اصلی فرهنگ سازی کمیک بودهاند، آنیمیستها از مجموع سه گروه دیگر خوانندههای بیشتری جذب کردهاند و ارزشمندترین دارایی فرهنگ سازی کمیک به حساب میآیند. فرمالیستها با ماندن در جلوی صف ایدههای جدید نسل فرهنگ سازی کمیک را پیش میبرند و سنتشکنها وجدان فرهنگ سازی کمیک و منبع خیلی از ژرفترین آثار کمیک هستند.
ساخت کمیک اگر به نظر شما شغل خوبی به نظر میآید به این قسمت از آموزش دقت کنید چون سوالات زیادی ممکن است برای شما پیش بیاید، با این سوال شروع میکنیم چطور وارد این حرفه شویم؟ اما اصلاً کدام حرفه؟.
فقط در آمریکا بازارهای زیادی برای کار کمیک است که هیچکدام هم راه سادهای به سمت شهرت یا ثروت ارائه نمیکنند و در بعضی از آنها خلاقیت از باقی بازارها محدودتر است. بیشتر آنها اما حداقل چند داستان موفق ارائه میدهند اگر نوع کمیکی که شما دوست دارید کار کنید به راحتی در میان عامه مردم جا نمیگیرد، ممکن است نزد ناشران و هفتهنامههای هنری کمیک آلترناتیو آزادی عمل خلاقانهتری پیدا کنید.
همچنین میتوانید نشر شخصی از طریق چاپ افست (در اصطلاحات تخصصی توضیح داده میشود)، چاپ سفارشی یا حتی فتوکپی داشته باشید با توزیع محدود چنین انتخابهایی به این معنای سود کمتر است البته اگر سودی داشته باشد.
باید حواستان به بقیه کارهای چاپی که کمیک کار میکنند باشد این موارد همیشه متفاوت هستند و نتیجه آن میتواند باعث زیاد دیده شدن شود، در اینترنت، نشر و توزیع مشابه یکدیگر هستند؛ حداقل در نقطه ابتدای ارزان همین الان معروفترین کمیکهای اینترنتی میتوانند از تبلیغات و وسایل تبلیغاتی کسب درآمد کنند اما بیشتر آنها هنوز برای زنده ماندند تلاش میکنند اما اوضاع در حال تغییر است.
پیشرفت تکنولوژی چنان سرعتی دارد که تا چند سال دیگر با وسایل اطلاع رسانی جدید و مدیومهای جدیدی که رسانههای جدیدی سر از آنها در میآورند حتی اینترنت هم پیشتاز صنعت کمیک نخواهد بود. ترفندهایی در این مسیر انجام شده است اما هنوز نوپا هستند و ممکن است هر سرنوشتی داشته باشند، اگر مثل بیشتر مردم باشید میخواهید در ازای کار خود دستمزد دریافت کنید با اینکه تحقق چنین رویایی ممکن است آسان نباشد رشد بازارهای جدید بدون شک مفید هستند.
نما و پنلبندی در کمیک
ممکن است ایده وارد شدن به کمیک این طور باشد که موسسهای با امکانات خاص وجود دارد که میتوانید پیدایش کنید و داخل آن نفوذ کنید!، اما این روزها بیشتر شبیه این است که بخواهید سوار قطاری در حال حرکت بشوید که هیچ وقت در یک ایستگاه دوبار توقف نمیکند.
جنبش مانگا و ناول گرافیکی برای زیر و رو کردن همه بازار کافی هستند اما شما اینترنت را هم وارد معادله کنید و حالا غیرقابل پیشبینیترین بازاری را دارید که کمیک تا به حال به خود دیده است. برای چندبار زمین خوردن قبل از رسیدن به مقصد آماده باشید ما امیدواریم که شما کاری بیشتر از صرفاً دنبال کردن کار حرفهایهای نسلهای قبلی را انجام بدهید و از همه کسانی که تا الان کاری کردند پیشی بگیرید.
زیرا شما به عنوان نسل جدیدی خوانندههایی که این بازارها را به وجود آوردهاند در آینده کمیکهای خودتان را کار خواهید کرد و نشانههای اولیه نشان میدهد به خوبی این کار را میکنید، در واقع این قدر خوب که ممکن است معنی کمیک حرفهای کاملاً تغییر کند.
اکنون نوبت شما است ما گفتنیها را گفتهایم و در حد توان راه را برای شما روشن کردهایم دیگر از اینجا شما هستید که باید با اعتماد به نفستان را تقویت کنی و با دانشی که تا الان به دست آوردهاید، با علاقه و ارادهای که وجودتان است در این راه قدم بردارید. قدم بردارید برای پیدا کردن حرف تازهای برای گفتن و گفتن آن با صدایی رسا و قوی یا خلق کاراکترهایی با زندگی درونی عمیق و ظاهر بیرونی جذاب که زندگی خودشان را دارند.
برای بهرهبرداری از نیروی احساسی حالتهای چهره و نشانهها و سمبلهای بدن انسان، کلمات و تصاویر را برای خلق ایدهها و احساساتی که هیچ کدام از ما هیچ وقت خوابش را ندیدهایم و کمیک بتواند نشان دهد کنار هم بگذارید. برای رسیدن به آن از هر ابزاری استفاده کنید و به هر اشتیاقی که برای خلق هدایتتان میکند توجه کنید. مهم نیست چقدر جوهر این همه سال بیهوده هدر دادهاید کمیک همیشه یک صفحه سفید بوده برای هر دست جدیدی که نزدیکش بشود.
پایان قسمت هشتم ساخت کمیک
0 نظر ثبت شده