نوشته شده در: توسط: امیرحسین حیدری در: آموزش کمیک

معرفی عضلات صورت

توجه کنید همه ما به عنوان بخشی از جامعه دوست داریم ژست چهره همدیگر و درون افراد را ببینیم، به عنوان یک هنرمند امیدواریم که بتوانیم شخصی­ت‌های درونی را در ذهن خواننده مجسم کنید. فراموش نکنید که صورت انسان در واقع مانند یک ماشین است؛ هم ظریف و هم زیبا و تنها راه برای درک این ماشین این است که به عمق آن رفته و اجزای در حال حرکت آن را از نزدیک ببینیم.

حالا که فهمیدیم صورت انسان یک ماشین است باید اطلاعات خوبی در مورد آناتومی صورت انسان داشته باشیم. اولین عضله‌­ای که معرفی می­‌کنیم ماهیچه اسکویینتر است این ماهیچه‌­ای است فشرده دور چشم که چشم را فشرده می­‌کند و به مجموعه سه عضله پرکاربرد که وسط صورت هستند اسنییرینگ می­‌گویند.

عضله سوم عضله صحبت کردن بوده که وظیفه‌­اش حرکت لب پایینی هنگام صحبت کردن است و عضله تنگ کننده لب که لب­‌ها را حلقه و فشرده می­‌کند. عضله‌­ای هم هست که کش آورنده لب بوده و با عضلات گردن کار می­‌کند. عضله‌­ای که معروف به عضله لبخند است را فراموش نکنید این عضله را حسابی خسته کنید. یک سری عضله­‌ها بالا برنده هستند مثل وقتی که تعجب می‌­کنید و برخی عضله‌ها برخلاف عضله‌­های بالا رونده هستند، عضله‌­ای که به پایین فشار می‌­دهد مثل مواقعی که اخم می‌کنید.

استراتژی طراحی عضلات صورت

عضله­‌های مهمی که در نشان دادن حالت‌­های مختلف کاربرد دارند را معرفی کردیم، وقتی بدانید که زیر این صورت زیبا چه چیزی در حال اتفاق افتادن است بهتر می­‌توانید حالت­‌های چهره را نشان دهید.

برای کشیدن حالت­های مختلف چهره یک هنرمند باید استراتژی مشخصی داشته باشد این استراتژی‌ها عبارت است از:

1) رئالیسم         2) ساده سازی          3) اغراق        4) سمبولیسم

رئالیسم چیست

رئالیسم یعنی کشیدن یک چهره واقعی با جزییات کامل مانند تابلو­های پرتره­ای که می‌­شناسیم. ساده سازی یعنی یک طراحی ساده با چند خط و شکل اصلی که یک حالت را کاملاً نشان دهد. استراتژی اغراق بر ویژگی­‌های کلیدی تاکید و حالت قابل تشخیص می‌­کند و سمبولیسم که در آن باید تصاویر به شکلی کشیده شوند که بیشتر سمبولیک باشند تا به واقعیت شباهت داشته باشند. معمولا روش ساده‌سازی چون ویژگی­‌های کلیدی را نشان می‌دهد بیشتر از دیگر روش­ها مؤثر است.

سبک اغراق روی ویژگی­‌های کلیدی حالت­‌ها تاکید و نقاط عطف حالت­‌ها را تشدید می‌­کند. نکته دیگر اینکه سبک سبمبولیک به کلمات نوشته شده نزدیک­تر است و مانند یک نوشته که اگر فونت آن یا اندازه متن تغییر کند باز به یک شکل خوانده می‌شود عمل می‌کند. البته فراموش نکنید که حالت‌­های سمبولیک در هر کشور معنای خاص خود را دارد اخیراً سمبل‌­های کمیک‌­های ژاپنی مثل بیرون زدن رگ پیشانی در کمیک‌­های انگلیسی هم استفاده می­‌شود اما هنوز سمبل­‌هایی در کمیک ژاپنی وجود دارند که برای خواننده­‌های غربی عجیب به نظر برسند. توجه داشته باشید که پیش از استفاده از هر سمبلی ببینید مخاطب مفهوم این سمبل را تشخیص می‌­دهد یا خیر. نکته آخر در مورد حالت‌­های چهره اینکه اگر به هر کدام از تغییرات احساسی یک پنل مجزا اختصاص بدهید این عمل شدت مورد نیاز صحنه را ایجاد می­‌کند.

زبان بدن

طراحی یک کاراکتر فقط صورت و حالت‌­های نیست و زبان بدن نقش مهمی دارد؛ بدن هم مانند صورت می‌­تواند پیام‌­های زیادی را منتقل کند حتی بدن یک کاراکتر این قدرت را دارد که قبل از اینکه کاراکتر صحبت کند بگوید که این کاراکتر کیست. فراموش نکنید یاد گرفتن زبان بدن در کمیک کار آسانی نیست اما وقتی آن را خوب انجام بدهید می‌­تواند بالا تا پایین صفحه را پر از زندگی، انرژی و شخصیت پردازی کند.

زبان بدن بیشتر از چهره به موقعیت بستگی و تحت تاثیر موقعیت فیزیکی قرار دارد، اما برخلاف چهره یک موقعیت بدنی اصلی وجود ندارد که دیگر موقعیت‌­ها از آن مشتق شده باشند. میان کنش­‌های فیزیکی و پیام‌­هایی که منتقل می‌­کنند چند ارتباط پایه قرار دارد: جایگاه و موقعیت، فاصله و نوع ارتباط، بی‌تعادلی و نوع رضایت، ژست و برقراری ارتباط.

حریم شخصی

کار با زبان بدن یک اصل دارد که آن ارتباط بین فاصل و ارتباط انسان­‌ها است؛ حتماً عبارت حریم شخصی را شنیده‌­اید. حریم شخصی مانند حبابی است که اطراف انسان‌ها قرار دارد و محدوده آسایش انسان را مشخص می‌­کند. اندازه این محدوده آسایش بستگی به افرادی دارد که انسان با آن‌ها تعامل دارد هرچه این محدوده بزرگتر باشد انسان­‌های اطراف غریبه­‌تر هستند و بالعکس.

برای نشان دادن صمیمیت یا ایجاد مقاومت در برابر صمیمیت با دیگری در کاراکتر راه‌­های زیادی وجود دارد مانند سر برگرداندن، عقب رفتن و چشم­‌ها را برگرداندن همه اینها نشان می‌­دهد کاراکتر می‌خواد از ایجاد صمیمیت جلوگیری کند. ارتباطی که شما برای کاراکتر خود خلق می‌­کنید می‌­تواند روی ارتباط کاراکترها با خواننده تاثیری قوی بگذارد.

اصل تقارن در طراحی

طراحی کاراکتر در حالت بی‌تعادلی پیام­های زیادی را می‌­تواند منتقل کند. معمولاً یک بدن متقارن بیان کننده ثبات و اعتماد به نفس است اما یک بدن بدون تقارن نشان از بدنی بدنی ضعیف است. بالا بردن ابرو، خم کردن سر به یک طرف، کشیدن بدن در حالتی نزدیک به افتادن راه­‌هایی هستند که بی‌تعادلی را نشان می­‌دهد و خود بی‌تعادلی پیام‌­های مخصوص به خود را دارد.

دست­‌ها نقش مهمی در زبان بدن دارند اما برخلاف بدن پیام­های خاصی را منتقل می‌­کنند، قیبل از هر چیز فراموش نکنید که هر علامت و شکلی که با دست­ها نشان می­دهید در هر منطقه جغرافیایی می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد پس باید قبل از استفاده از آن‌ها در کمیک خواننده خود را بشناسید.

معنی حالات بدن

متخصصین زبان بدن می‌­گویند که حالت کف دست رو به بالا باعث می‌­شود نظر شما دوستانه‌تر و صادقانه‌تر به نظر برسد، کف دست رو به بالا به شکل نمادین جایگاه گوینده را پایین می‌­آورد و کف دست رو به بالا گوینده را مسلط و کنترل کننده دیگران نشان می­‌دهد. نکته مهم در این موضوع آناتومی بدن نیست بلکه نکته مهم در این موضوع ژست است. ژست کاراکترها جریان و ریتمی دارد که قرن­ها است الهام بخش هنرمندان بوده است.

هنرمندانی که روی درستی آناتومی تمرکز می‌­کنند ولی ژست را نادیده می‌­گیرند ممکن است پیکر­هایی خلق کنند که از نظر تکنیکی درست باشند اما این پیکرها فاقد روح هستند، در حالیکه برعکس این موضوع به شکل عجیبی درست است. هنرمندانی هستند که ممکن است پیکرهایی خلق کنند که از نظر تکنیکی غلط باشند اما با ژست قوی­ای که این پیکرها دارند واقعی و زنده به نظر برسند.

پایان قسمت سوم ساخت کمیک

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده