نوشته شده در: در: آموزش کمیک

قسمت قبل به قدمت 17 هزار ساله و وجود سابقه 120 ساله کمیک در دنیا اشاره کردیم. کاشفان کمیک‌های اولیه یا داستان مصور همانند رده‌بندی دوره دایناسورها شروع به تقسیم‌بندی دوره‌های کمیک کردند. مثلا اسم دوره اول حضور داستان‌های مصور را عصر ویکتوریایی نامیدند.

چگونه کمیک بسازیم

رادولف تامیز پدر داستان‌های مصور

پدر داستان‌های مصور را رادولف تایمز سوئیسی می‌دانند. او در سال 1837 میلادی کمیکی با نام «ماجراهای اُبادیا اُلدباک» را خلق کرد. این کمیک که شامل 40 صفحه بوده در مجموع داخل صفحات خود 6 تا 12 پنل را جای داده است. البته بالن‌های گفت‌وگوی آن فرق عمده‌ای با کمیک‌های جدید دارد. این تفاوت به نحوی است که به جای بالون‌های دیالوگ در کنار چهره، زیر تصاویر قرار می‌گیرفت.

ما در همین دوران شاهد خلق کمیکی تاثیرگذار به نام «The Brownies Their Book» هستیم. این کمیک توسط فردی به نام پالمر کالین خلق شد و ویژه کودک و نوجوان به تحریر درآمده است. این قضیه پیش‌زمینه‌ای برای فرصت قرار گرفتن کمیک در کنار مجلات عظیم شد. البته روزنامه‌ها که به دنبال جریان سازی افکار عمومی بودند و فرهنگ برایشان آنچنان مهم نبود.

روزنامه‌ها اما روش خاص خود را داشتند. آن‌ها با استفاده از تصویرسازها و نویسندگان کمیک که از قبل با مجلات قرارداد بسته بودند استفاده می کردند در این صورت حق انحصاری کمیک را متعلق به خود می ‌کردند. در این حین ریچارد اوتکالت ظاهر می‌شود که خالق کمیک بچه زرد است. او نیز جذب روزنامه نیویورک ورلد شد ودر آنجا شروع به کار کرد. ریچارد در مدت زمان حضورش در نیویورک ورلد از مجموعه کمیک «کوچه هوگان» پرده بر می‌دارد. البته شخصیت بچه زرد نیز در آن حضور دارد که گویا ایده اولیه آن را از بچه‌های خیابونی گرفته است.

عصر کمیک‌بوک‌ها

دوره دوم به نام عصر کمیک‌بوک‌ها شناخته می‌شود که از قضا عصر طلایی کتب مصور به حساب می‌آید. در واقع عصر دوم همان عصر طلای سفید است که بازه آن میان سال‌های 1897 تا 1938 ادامه می‌آید.

در سال 1897 کتاب مصوری به نام «کودک زردپوش در آپارتمان های مک فادن» وارد دنیای کمیک شد. این کتاب شامل 116 صفحه بوده و به نقلی به اولین کتاب استاندارد کمیک جهان شناخته می‌شود. ظاهرا اصطلاح کمیک از روی همین کتاب برداشته شده و با حضور خود در دنیای کتاب‌های مصور، عصر طلای سفید کمیک آغاز می‌شود.

کمیک‌ها بهد از مدتی به تکرار خود دچار شده و داستان قبلی را مدام بیان می‌کردند تا آنکه کمیک‌های نو ظهوری پا به عرصه آن گذاشت همانند «جماعت خل و چل»، «تمشک‌های سیاه»، «بچه‌های کاتزن جامر» و «نیموی کوچک» این شروعی برای کسب درآمد کمیک شد.

نویسنده «بچه زرد» شخصیت‌های دیگری را ‌نیز خلق کرد که موفقیت‌های زیادی را در بر داشت. با موفقیت او شرکت‌های بیشتری به سمت تولید کمیک بوک‌ها روی آوردند. کتب مصور چاپ شده نیز تمام رنگی بوده و چاپشان تقریبا تا یک دهه ادامه داشت.

ژانرها و انواع انیمیشن

ژانرها و انواع انیمیشن

داستان‌های مصور ماهیانه و دیزنی

سال 1910 کمیک بوک جدیدی به اسم «موت و جف» وارد بازار شد که سیاه‌سفید بودند. اما بعد از آن یعنی در سال‌های 1922 یک سری کمیک‌بوک‌های ماهانه وارد بازار شد که البته یک سال بیشتر دوام نداشت. در هر صورت این دوره نمایانگر وجود دنیایی پر از کمیک‌بوک‌های متفاوت‌ با شکل و شمایلی خاص بودند. ما در این دوره‌ شاهد شکل گیری اندازه، پنل‌بندی استاندارد در دنیای کمیک‌های استاندارد هستیم.

خیلی از شرکت‌های بزرگ در این دوره شکل و شمایل گرفته و کمیک یا داستان‌های مصور را به عنوان بستری برای دیگر محصولات خود مورد توجه قرار دادند. به عنوان مثال شرکت والت دیزنی! اولین تجربه‌اش را در عرصه کمیک با مجموعه  «میکی ماوس» آغاز کرد. این کتاب‌ از سال 1930 تا 1931 ادامه داشت و «ماجراهای میکی ماوس» در همین سال‌ها منتشر شد. به عقیده خیلی‌ها کمیک‌بوک واقعی به این مجموعه می‌گویند.

در سال 1933 دو کمیک متفاوت از این عنوان چاپ می‌شود که یکی از آن‌ها در سینماهای محلی جواز پخش می‌گیرد و چاپ او نیز تا 9 شماره ادامه می‌یابد. سری دوم آن نیز هر کدوم در 12 شماره منتشر شد.

همان زمان مجموعه‌ «کارآگاه دان؛ مامور مخفی 48» منتشر شد که با وجود سیاه‌سفید بودنش دارای یک داستان واحد بود. البته ناگهان در همان ابتدا متوقف شد اما طولی نکشید که در «ماجراهای کارآگاه ایس کینگ» دوباره خود را نمایان کرد.

سال 1938 اتفاقی در دنیای کمیک افتاد که باعث شد این صنعت نوپا متحول شود؛ و آن هم حضور سوپرمن به دنیای کمیک بود. وینسنت سالیوان سردبیر کمیک‌های حادثه‌ای در همین سال به دنبال مطلبی می‌گشت که دنیای کمیک را متعلق به خود کند.

انواع سبک‌ ساخت کمیک

انواع سبک‌ ساخت کمیک

سوپرمن وارد می‌شود

سوپرمن محصولی از جو شاستر و جری سیگال بود. البته این بنده‌های خدا در سال 1933 سوپرمن را به صورت کمیک خلق کرده بودند ولی ناشر حاضر نشد تا آن را چاپ کند. تا اینکه در اوایل سال 1938 سوپرمن وارد نشریات کمیک شد. این اتفاق داستان‌های مصور را وارد دنیایی کرد که باعث تحولی عظیم در این عرصه شد.

سه شماره اول فروش خوبی نداشت اما در شماره چهارم مانند بمبی خبر ساز شد. بچه‌ها صف می‌کشیدند برای خرید مجلاتی که سوپرمن داشت تا شماره 7 که تصمیم گرفتند طرح شخصیت اصلی بر روی مجله بیاید. دست آخر تیراژ آن شماره به 50 هزار نسخه در ماه رسید. در پی آن سال 1940 تیراژ مجلات ماهانه به 1 میلیون و 250 هزار نسخه رسید.

ویکتور فاکس که خیال می‌کرد علت فروش و تیراژ بالای سوپرمن را می‌داند. شرکتی تاسیس کرده و از یک طراح خواست بدلی از سوپرمن برای او طراحی کند همچنین داستان‌های جدیدی با عنوان واندرمن را جایگزینش کند. این تقلیدکاری به حدی فاجعه بود که تخطی از حق انحصاری محسوب شده و فاکس مجبور به توقف تولید آن می‌شود.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده