نوشته شده در: توسط: امیرحسین حیدری در: آموزش کمیک

ابزار­های مورد استفاده در کمیک

واقعی کار کنید! این عنوان مبحث آموزشی جدید ما است. موقع خلق کمیک فقط دو ابزار است که بدون آن­ها نمی‌­توانید کار کنید. تا به اینجا تمام آموزش­‌ها برای به دست آوردن ابزار شماره یک بود؛ یعنی قدرتمند کردن ذهن شما. اکنون آماده باشید برای دست و پنجه نرم کردن با چالش­‌های کمیک. نوع تکنیک­‌ها و تکنولوژی­‌هایی که از آن‌ برای خلق کمیک استفاده می­‌کنید به خود شما بستگی دارد، پس تا وقتی که با ابزار شماره دو یعنی دست شما هماهنگ است هیچ ابزار غلطی برای این کار وجود ندارد.

اهداف شما اگر مثل اهداف هزاران نفر قبل از شما است باید بدانید آن‌ها از چه ابزاری استفاده می‌­کردند و چرا؟. خلاصه اینکه شما می­‌توانید از یک خودکار سیاه ارزان و چند عدد کاغذ استفاده کنید. قبل از این نیز کمیک­‌های جدی با استفاده از همین وسایل ساده کشیده می‌شدند.

ابزار طراحی کمیک

برای افراد مبتدی شاید سطح راحت‌تری برای طراحی لازم باشد همچون یک کاغذ محکم­‌تر یا کمی تنوع خطی بیشتر. اما برای رسیدن به کنترل و انعطاف پذیری، بیشتر هنرمندان قرن بیستم به انواع وسایل طراحی مانند میز کار با ارتفاع قابل تنظیم، صندلی کار با ارتفاع قابل تنظیم، تخته بریستول، گونیا، خط‌کش‌تی، چراغ رومیزی با بازو­های متحرک و انواع قلم و خودکار و جوهر و… نیاز دارند. میز طراحی کمی بلند ساخته شده است تا هم به صورت نشسته هم ایستاده بتوان با آن کار کرد، مایل بودن میز از فشار آمدن به کمر جلوگیری می­‌کند. همچنین این اجازه را می‌­دهد برای جلوگیری از انحنا و کجی تصویر مستقیم به تصویر نگاه کنید و اگر به سطح صاف احتیاج داشتید میز قابل تنظیم است.

کاغذ استاندارد طراحی

چرا‌‌غ‌­های تابشی و فلورسنت تعادل رنگی را حفظ می‌کنند و باعث عدم خستگی شما هنگام کار می‌‌شوند. تخته­‌های دولایه بریستول نوعی کاغذ سفید ضخیم و بادوام برای کار­های هنری است که چند نوع بافت دارد. خطوط خودکاری نازک روی کار صاف نهایی خوب جواب می­‌دهند و مداد و قل­مو روی کاغذ پوستی خشن­‌تر عمل می‌­کنند، با کمک خط­‌کشتی و گونیا می‌­شود خطوط خطوط موازی و عمودی کشید مثل حاشیه­ پنل‌­ها و شرح‌­ها.

اندازه دقیقی برای کاغذ وجود ندارد ولی یک شکل استاندارد وجود دارد: اندازه صفحه چاپی شما. کمیک­‌کارها معمولاً صفحه‌های کار را بین 125 تا 165 درصد اندازه چاپ، می‌­کشند و وقتی تصاویر برای چاپ کوچکتر می‌­شوند حتی خطوط لرزان هم دقیق و کنترل شده به نظر می­‌رسند. برای طرح­‌ریزی و مدادکاری اغلب از اتودی با نوک کمرنگ(سخت)، مداد آبی روشن، مداد پاک‌کن خمیری نرم یا پا‌ک‌کن معمولی ساینده­تر (اما کم چرب‌تر) استفاده می­‌شود، البته برای خلق خطوط سیاه برای تکثیر مکانیکی.

ابزار مورد علاقتون رو پیداکنید!!

اغلب هنرمندان از همان اول کار عاشق یکی دوتا از ابزار­های طراحی می­‌شوند و تا آخر عمر درگیر و شیفته همان‌­ها باقی می‌­مانند. شما اگر تازه کار هستید ممکن است بخواهید همه ابزار­های ممکن را امتحان کنید تا شاید زوج کامل را پیدا کنید. هنر متکی به خطوط سیاه کاری اما این خطوط تنوع زیادی دارند همچون ضخامت خط، ارزش خطی متنوع، دقت و جنس و غیره. همه این­ موارد می‌توانند در استفاده از ابزار­ها به شما کمک و تنوع زیادی را برایتان ایجاد کنند. البته به جز این­ موارد قیمت، راحتی استفاده، اینکه روی چه نوع کاغذی می‌­شود از آنها استفاده کرد نیز مهم است. بیشتر ابزار کلاسیک طراحی در طول زمان به خاطر خصوصیاتی که دارند از بقیه ابزار پیشی گرفتند، مثلاً قلموی سمور همیشه خطوط نرم ثابت و با ارزش خطی متغیر ایجاد می‌­کند و هنرمندان نسل‌­های مختلف خیلی به آن اعتقاد دارند.

قلمو طراحی

قلموهای سمور کیفیت کار بالایی دارند اما خیلی گران هستند. به مراقبت زیادی زیادی نیاز دارند و فقط به همراه ظرف­‌های جوهر و آب که درب آنها باز می‌­شود قابل استفاده هستند. اینها دلایلی است که باعث شده برخی به دنبال جایگزین‌های ساده­‌تر ارزان‌­تر با قابل حمل‌­تر باشند. خطوطی که با ماژیک کشیده می‌­شوند به همین دلیل فریبنده‌­تر به نظر می‌­آید، گرچه مخالفانی هم دارد. برخی فکر می­‌کنند کیفیت و تنوع خطی ماژیک‌­ها در مقایسه با قلمو­های سمور و انواع  قلم­و­های سنتی کم‌رنگ می‌شود. ماژیک اما مانند هر تکنولوژی دیگری درحال ارتقا است پس می­‌تواند این محدودیت‌­ها را رفع کند. قلم فلزی هم یکی دیگر از ابزارهایی است که می­‌شود به آن تکیه کرد اما به جوهر احتیاج دارد.

حالا که حرف از جوهر شد ممکن است بخواهید بعضی از ابزار­ها را که بهتر ­از همه با جوهر کار می‌­کنند را امتحان کنید. جوهرهای رقیق تر احتمال لخته شدن قل­مو یا قلم فلزی کمتری دارند. اما جوهر غلیظ می‌­تواند خطوط اشکی راضی کننده‌تری در جوهر­ها به وجود بیاورند، پس تا رسیدن به تعادل مورد علاقه به مخلوط کردن جوهر ادامه دهید. قلمو با تنوع گسترده خط، قلم فلزی با تنوع محدودتر و راپید با ضخامت ثابت خط معمول­‌ترین ابزار­ها برای کشیدن خط‌­های سیاه یک دست هستند. ضمناً در جوهر­ها رنگ سفید ماتی هم وجود دارد که از آن برای اصلاحات استفاده می­‌شود.

جمع بندی ابزارهای طراحی

جمع­‌بندی نکات تا به این‌جای کار؛ قل­مو کار را به سمت روان­‌تر، ریتمیک‌­تر و گاهی صیقلی شدن کار می­‌برد و قلم فلزی می­‌تواند کاملاً نرم باشد ولی اغلب اوقات بیشتر ظاهر خشک کمی لبه دار و شکننده دارد. کاری که با ابزار ضخامت ثابت مثل راپید یا ماژیک انجام می­‌شود نموداری و سرد است البته اگر برای اجرای سایه‌روشن به شک نقطه نقطه و هاشور زنی استفاده شود می‌تواند خیلی گرم به نظر برسد. سال­‌ها در خیلی از کمیک‌­های معروف از هر سه این ابزار با هم استفاده می­‌شد و نقاط قوت هرکدام به نمایش گذاشته شده است، با قلمو خطوط محیطی کشیده شدند با قلم فلزی جزییات کشیده شد و از راپید برای کشیدن حاشیه­‌ها بالون­‌های گفتگو یا جزییات ریزتر استفاده شده است.

بالون‌­ها

ابتدای کار تا به اینجا فقط در مورد کشیدن تصاویر و طراحی صحبت کردیم و اکنون در مورد نوشتن در کمیک صحبت می‌­کنیم. شیوه سنتی نوشتن حروف در کمیک کشیدن یک سری خطوط راهنمای کم‌رنگ و نوشتن با دست و استفاده از آن‌ها بوده است. خط­‌کش‌ تی برای موازی کشیدن این خطوط استفاده می‌­شد و یک ابزار کوچک هم وجود داشت که با حرکت مداد روی سوراخ­‌های متوالی عقب و جلو می­‌رفت و به میزان لازم خطوط راهنما ایجاد می‌­کرد. هدف از این کار نوشتن همه حروف به یک اندازه و فاصله یک اندازه بین خطوط است، البته این روزها خیلی از کارتونیست‌­ها از فونت استفاده می­‌کنند و یا صرفاً با دست می‌­نویسند.

قلم الکترونیکی برای طراحی

همه چیزهایی که تا الان گفته شد در مورد روش سنتی ساخت کمیک بود، از طراحی تا نوشتن. البته امروزه نیز از این روش هنوز استفاده می‌­شود، اما امروز از برنامه طراحی سوژه محور ادوبی ایلوستری‌تر استفاده می‌­شود. یعنی طراحی تصاویر با قلم الکترونیکی روی صفحه مانیتور یا تبلت هجده اینچی انجام می‌­شود. شما با استفاده از این برنامه می‌­توانید ضخامت قلم را تغییر دهید و هر کاری لازم است انجام دهید تا نتیجه یک کار بی نقص از آب در بیاید. برای استفاده از ایلوستریتر هر دو دست هنرمند درگیر است یک دست با قلم نوری حرکت را انجام می‌­دهد و دست دیگر با دکمه­‌های عملکرد دائماً از یک ابزار به ابزار دیگر می‌­رود، با نوشتن حروف دیجیتال کمیک در برنامه‌­های سوژه محور مثل ادوبی ایلوستر‌تر می‌شود در وقت صرفه جویی کرد.

همچنین می‌­شود از ظاهر و فاصله بندی ثابت برای شرح­‌ها و بالون‌­های گفتگو مطمئن بود، صحبت از بالو‌‌‌‌‌‌‌ن­‌های گفتگو شد پس بیایید این بالو‌‌‌‌‌ن‌­ها را کمی بررسی کنیم. بالون­ها دارای انواع سبک و شکل‌های مختلفی هستند پس جمله معروف ما را فراموش نکنید هیچ راه درست و مطلقی برای کشیدن بالون­‌ها وجود ندارد اما چند پیشنهاد کلی به شما می‌­دهیم. اول اینکه فضای سفید بین کلمات و حاشیه بالون‌­ها را رها کنید تا بالون‌­ها و تصاویر کمی نفس بکشند، اگر می‌­خواهید از بالون‌­های بیضی شکل کلاسیک استفاده کنید مطمئن شوید کلمات فاصله به راحتی پر می­‌کنند. سعی کنید بیضی‌­ها را به جای کش دادن از دو طرف از چهار طرف کمی فشرده کنید، بیضی­‌های که که از دو طرف کشیده می‌­شوند در انتهای همه خطوط فضای هدر رفته زیادی دارند.

مرز میان شیوه­‌های سنتی و دیجیتال همیشه واضح نیست اگر واقعاً برنامه ریزی کرده­‌اید تا تمامی روز به مانیتور خیره شوید حتماً به یک مانیتور بزرگ با وضوح تصویر عالی احتیاج دارید.

پایان قسمت ششم ساخت کمیک

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده